Jak wykonać konwersje kół na system bezdętkowy w rowerze woom OFF?
Pamiętaj, że aby skorzystać z systemu bezdętkowego, musisz mieć rower woom OFF lub OFF AIR z rocznika modelowego 2023 lub nowszego. Tylko te modele z serii woom OFF są obecnie wyposażone w obręcze i opony kompatybilne z systemem bezdętkowym. Jeśli nie jesteś pewien wersji roweru to proszę prześlij nam zdjęcie a my chętnie pomożemy.
Jeśli nie czujesz się na siłach lub nie masz doświadczenia w serwisowaniu i montażu podzespołów w rowerze, zalecamy, aby taką pracę wykonał profesjonalny mechanik rowerowy.
Aby przejść na system bezdętkowy, będzie potrzebny wybrany standardowy zestaw do zastosowania bezdętkowego, zawierający uszczelniacz, taśmę do obręczy i dwa specjalne zawory Presta. Rekomendujemy taśmę o szerokości 28-30 mm. Zawory powinny być przystosowane do montażu bezdętkowego i nie krótsze niż 40 mm.
Oto, co musisz zrobić:
- Przygotuj sobie stanowisko pracy do przeprowadzenia konwersji. Najlepiej, jeśli będzie to miejsce nieprzechodnie, czyste i łatwe do umycia, na wypadek przypadkowego rozlania płynu uszczelniającego. Cały proces nie jest trudny ani skomplikowany, ale wymaga odrobiny uwagi.
- Zajmij się kołami osobno. Doświadczenie nabyte w trakcie konwersji pierwszego koła sprawi, że z kolejnym pójdzie znacznie łatwiej i szybciej.
- Wybierz koło. Spuść z niego powietrze przez wentyl. Następnie wyjmij je z roweru i zdejmij kolejno oponę oraz dętkę. Jeśli na obręczy znajduje się fabryczna taśma lub elastyczna opaska je także musisz zdjąć. Zwróć uwagę, że w przypadku tylnego koła, podczas demontażu łańcuch oraz przerzutka przeszkadzają w uwolnieniu koła. Powinieneś ręką delikatnie odchylić łańcuch i przerzutkę, aby wyjąć koło.
- Wyczyść, osusz i odtłuść wnętrze obręczy. Rozpocznij przyklejanie taśmy uszczelniającej około 10cm przed otworem zaworu wentyla. Jedną ręką napinaj taśmę, a drugą dociskaj taśmę do obręczy eliminując wszelkie powstające pęcherzyki powietrza. Oklejanie zakończ, przechodząc po raz drugi, przez otwór zaworu.
- Przygotuj wentyl Presta. Wykonaj otwór w taśmie w miejscu gdzie znajduje się otwór w obręczy. Przełóż wentyl przez dedykowany mu otwór od środka, to jest od strony taśmy przyklejonej do obręczy. Od strony zewnętrznej załóż na niego uszczelkę gumową i zablokuj w miejscu nakrętką dociskową.
- W tym momencie podejmij decyzję, jak będzie wlewany płyn uszczelniający do koła. Są dwie metody. Pierwsza, to wlewać płyn bezpośrednio podczas zakładania opony na obręcz. Drugi sposób, to wlanie płynu przez wentyl przy użyciu strzykawki. Ilość płynu potrzebna do wlania podana jest w instrukcji jego producenta.
- Teraz zamontuj oponę na obręczy. Najpierw nałóż jedną ściankę opony na obręcz, a następnie wlej podaną przez producenta ilość płynu bezpośrednio do otwartej opony, jeśli ta metoda została wybrana. Jeśli nie, to włóż drugą boczną ścianę opony w obręcz. Staraj się nie używać łyżek do opon, by uniknąć uszkodzeń, które mogłyby wpłynąć na szczelność połączeń opony z obręczą.
- Jeśli wybrałeś drugą metodę wlewania płynu czyli przy użyciu strzykawki, najpierw musisz wykręcić rdzeń wentyla przed podłączeniem strzykawki. Służy do tego specjalny klucz, najczęściej dostępny z wentylami.
- Następnie napompuj koło. Istnieje możliwość wystąpienia trzasków podczas tej czynności. Jest to naturalna reakcja opony, wskakującej na swoje miejsce w obręczy, pod wpływem wpompowywanego powietrza.
- Następnie przeprowadź całą procedurę w sposób identyczny dla drugiego koła.
- Pamiętaj, żeby podczas montażu obydwu kół dokładnie zabezpieczyć ich osie poprzez prawidłowe ich dokręcenie i ustawienie, zgodnie z zaleceniami producenta roweru. Gdy rower woom OFF lub OFF AIR jest już kompletny z zamontowanymi kołami Twoje dziecko powinno przejechać się na nim, aby sprawdzić ciśnienie w oponach i upewnić się, że uszczelniacz jest dobrze rozprowadzony.